Thursday, October 28, 2010

Cari SAHABAT

KITA RAMAI KAWAN ... TAPI BERAPA RAMAI YANG KITA BOLEH PANGGIL SAHABAT? rasanya megah kalau kita cakap ..."alah aku kenal ali tue.. kawan aku tue" ... atau megah kalau kita cakap "dia tue kawan aku... tapi kawan atas kawan jew" ... wah wah wah ... very the ... semuanya ko kenal... tapi bila ko susah ... ada diaorang datang tolong ko? ada diaorang teresak2 menangis sama-2 dengan korang? haram diaorang nak menangis sama sama kan ...




Aku sendiri tak ramai kawan ... buat apa ramai kawan ... buat pening kepala ajer... tapi ada dua tiga orang ajer yang aku rasa boleh panggil SAHABAT... sahabat yang baik adalah sahabat yang juga baik perilakunya ... setiap butir kata-katanya ... yang mengajak kepada kejayaan dan cuba berusaha menjadikan orang lain cemerlang sepertinya....

Pendek kata ...sahabat yang baik adalah sahabat yang lebih pentingkan orang lain lebih dari dirinya sendiri... tak nampak keburukkan dalam sikapnya dan fikirannya... dalam erti kata lain plak ... biarlah kita bersahabat sebagai cara untuk kita beribadah kepada Allah, biarlah sahabat kita tu sikapnya membawa kita banyak mengingati akhirat...



No comments: