Thursday, May 14, 2009

Pantang Aku ler...Kalu Dah

Kawan-Kawan kowang nie penah dok ditipu atau dibohong...? aiyoo samer la maksudnyer tue... tak pown kowang penah berbohong...alahai belajor menipu ler...? sebenornyakan pasal per ekk kiter perlu berbohong atau menipu...? tue yang den nak tanyer!!!! Dalam islam ader ker oyak leh nipu@ bohong sunat hmm!!! Sesiapa pown tak boh dan tidak suka diri kene tipu tapi tak kisah ar kalu diri sendiri tue memang jenis kaki menipu jer kejenya kan kan... haa kalu dah tak nak kene tipu sepatutnya kita janganlah berbohong. kompem kita akan terasa bila orang lain tipu kita...Nok lagi saing kite yang kite dok caya sokmo!!! perghh

dah tue kowang pikirla molek perasaan owg lain sebelum nak wat keje menipu nie... Lambat laun orang akan tahu gok kita jenis nipu kuat..bila owg dah tak caya payah n susahlah hidup weii... mai nak pesan kat diri sendiri n saing2 belaka supaya samer2 ingat al-kisah sigembala dengan musang...nipu ajer kojernya dah tentu susah hidup bila owg lain dah tak cayer ke kite weiii...


'Berani kerana benar!!!', tue la pepatah melayu yang dulu time sekolah rendah cikgu n mak bapak dok ajar kite...la nie owg doh berani main sumpah2 laknat yela semata-mata nok bela diri...saper nok ngaku kalu doh berak tepi jalang kan kan...hidup kene ader pendirian beb...jangan jadi macam lalang bile kene tiup angin paham2 ajer udahla... dan jadilah orang yang berani kerana owg yang berbohong itu sebenarnya penakut. Malah kita sebenarnya berbohong kepada diri kita sendiri jer...bila kita berbohong kepada owg lain. Hari ini mungkin kita mendapat keuntungan apabila berbohong tetapi hari esok belum tentu lagi.

Jangan kite lper weii hati orang yang akan lebih terasa kalu kita belajor bohong...kowang sanggup ker melukakan hati owg sepanjang hidup kita…? bahaya weii penyakit nipu nie...aiyoo aduyaiii!!!!

No comments: