Saturday, May 30, 2009

Tak Paham Aku


Terlajak perahu boleh diundur tapi bila terlajak kata binasa padahnya...Aku rasa pepatah nie sesuai sangat untuk aku gunakan pada diri aku sendiri...betol la kata owang tua2 dulu kala zaman purba berkawan biar beribu dan bermusuh biar satu....kawanla gan sesiapa pown tapi ambilah yang jernih dan buangkanlah yang buruk...Aku berpegang pada 1 prinsip kalu bab2 berkawan nie kekawan...Sesungguhnya orang yang berkasih sayang kerana Allah apabila mati salah seorang daripada mereka maka masukla ia ke dalam syurga. Tak akan masuk syurga melainkan ia mencari saudaranya dan ia berkata " Wahai Tuhanku Dimanakah Sahabatku Yang Aku Kasihi Kerana Allah...? Aku Ingin Masok Syurga Bersamanya ".. Maka dengan izin Allah masuklah mereka bersama ke dalam syurga..



Moralnya kan kekawan kite nak berkawan nier biarlah dengan owg yang betol2 ikhlas dan jujur tanpa mengharapkan aper2 balasan...tapi ader lagi ker owg2 yang cam tue kat dunia niew..?? Tahla kekawan aku sendiri belom ada jawapan tue..50 -50 ar...bukan aper kata owg pengalaman tue mengajar kite menjadi lebih matang....in case aku penah merasa kecewa la dalam berkawan niew...yela hanya disebabkan salah faham dan jenis poyo lebih suker dengar serta percaya pada owg laen hubungan berkawan leh jadi renggang...macam2 sebabla kite boleh gaduh gan kawan2 nie...pasal awek, pasal jantan, pasal duit, pasal barang2 dan banyak lagi ar...aduyaii!!! masing2 nak gaduh n tak puas hati...naseb baek tak bertumbuk...igatkan bolehla jadi kawan baek yang boleh share macam2 things tapi tak jugak....hampeh kelapa betol la ko niew....






Mungkin betol kata sowang kawan aku sowang niew...yela aku terlalu baek dan terlalu berlembut sangat untuk menghulur simpati pada owang2 yang yang sememangnya tak patut aku tolong...bila aku pikir balik contoh yang Nabi Muhammad S.A.W tunjukkan yang Nabi tak penah mengira sesiapa, dari mana, bangsa aper semuanya Nabi tolong tanpa mengharapkan aper2 melainkan keredhoan ALLAH...salahker bila aku nak sedikit mencontohi sunnah Nabi tue...??? aku tak leh nak pikir la kekawan...otak aku blur nak pikir bender2 nie...aper salah aku agaknya sampai tahap camnie terjadi...

Yea mungkin nie adalah ujian Allah kat aku agaknya...zaman la niew memang payah nak wat aper yang baek...tolong salah tak tolong pown salah...bukan semua owg suke n senang gan kite kalu kite buat baek...kalu wat jahat lagi ar owg tak suker...Benci lagi aderla...aper2 pown aku yakin Allah tue Maha Adil lagi Maha Kaya...

No comments: